czwartek, 28 stycznia 2016

Encyklopedia snookerowa dla początkujacych

 W ostatnim poście wspominałem że interesuje się snookerem dopiero 4 lata, warto zaznaczyć, że pierwszy rok uczyłem się zasad tylko oglądając snooker w telewizji :P Aby przyspieszyć i ułatwić wam tą kwestie postanowiłem stworzyć „encyklopedie” czy też „słownik” dla osób, które nic nie wiedzą o tym sporcie. Starałem się uprościć i wyjaśnić wszystkie niejasne zwroty w oficjalnym spisie zasad.
Encyklopedia będzie miała własną stronę i tam będzie znajdować się całość, natomiast wszystkie uaktualnienia będą publikowane również na stronie głównej. Serdecznie zapraszam ;)   



"Encyklopedia snookerowa dla początkujących"


Snooker może być rozgrywany przez dwóch lub więcej zawodników, grających niezależnie lub
jako strony. Ogólne zasady gry to:
 1. Każdy z zawodników używa tej samej bili białej jako rozgrywającej i tych samych dwudziestu jeden bil do rozgrywania* - piętnastu bil Czerwonych o wartości 1 punkta

oraz bil kolorowych o wzrastającej wartości:
Żółta - 2
Zielona - 3
Brązowa - 4
Niebieska - 5
Różowa - 6
Czarna – 7
 2. Zdobywanie punktów z kolejnych zagrań w podejściu danego zawodnika realizowane jest przez przemienne wbijanie bil Czerwonych i kolorowych, z kolorową po ostatniej Czerwonej
na stole włącznie, a następnie wbijanie kolorowych w rosnącej kolejności ich wartości. (patrz wyżej)
3. Punkty zdobyte w zagraniu dodawane są do punktów rozgrywającego.**
4. Punkty karne za faule są dodawane do punktów przeciwnika.
5. Taktyka stosowana podczas frejma**** to pozostawianie bili białej za bilą nierozgrywaną tak, by następny zawodnik znalazł się w pozycji snooker***. Jeśli zawodnik lub strona ma stratę punktową większą niż liczba punktów możliwa do uzyskania z bil pozostałych na stole,
wówczas pozostawienie pozycji snooker zwiększa szanse uzyskania punktów z faulu.
6. Zwycięzcą frejma jest zawodnik lub strona:
 -uzyskujący więcej punktów;
 - któremu frejm został poddany; lub
 - któremu przyznano frejm (na podstawie przepisów Części 3 Punkt 14(c)(ii) lub Części 4 Punkt 2.).
7. Zwycięzcą meczu jest zawodnik lub strona:
 - wygrywający więcej frejmów lub wymaganą liczbę frejmów;
 - uzyskujący największą ogólną liczbę punktów, jeśli zostało ustalone, że ilość zdobytych
punktów decyduje o zwycięstwie w meczu; lub któremu przyznano mecz na podstawie przepisów Części 4 Punkt 2.
8. Zwycięzcą rozgrywki jest zawodnik lub strona wygrywający więcej meczów lub, przy grze
na sumaryczną liczbę punktów, uzyskujący najwyższą liczbę punktów.


Przypisy:
*Bila rozgrywana
– jest to bila, którą biała musi dotknąć jako pierwszą bezpośrednio lub pośrednio po uderzeniu. Gdy gracz podchodzi na nowo do stołu, przy pierwszym zagraniu bilą rozgrywaną jest dowolna bila czerwona (może się to zmienić przy chybieniu lub faulu przeciwnika).     
**Czyli jest to Break –  suma punktów zdobywanych przez jednego zawodnika w trakcie jednego podejścia. Maksymalny brejk wynosi 147 punktów (15x 1 za czerwone i 15x 7 za najwyżej punktowaną czarną oraz wszystkie kolory po kolei czyli 27 = 147)***Pozycja snooker – bila biała jest w pozycji snooker, jeżeli bezpośrednie trafienie w linii prostej każdej z bil rozgrywanych jest całkowicie lub częściowo blokowane przez bilę (lub bile) nierozgrywane.
Snooker na dwóch czerwonych
Pozycji snooker nie ma, jeśli jedna lub więcej bil rozgrywanych może być trafiona w obu punktach skrajnych bez
przesłaniania w linii prostej przez bilę nierozgrywaną.
(patrz. przepisy Część 2. Punkt 16 i zdjęcia)
Niepełny snooker
 

W sytuacji powyżej widać niepełny snooker, ponieważ jeden z punktów skrajnych (z tej perspektywy lewy punkt skrajny) jest zakryty. Nie ma możliwości bezpośredniego uderzenia w linii prostej lewej części bili czerwonej. Gdyby była taka możliwość snookera nie byłoby wcale.


****Frame (frejm) -  oznacza okres gry od jej rozpoczęcia (dotknięcia końcówką kija białej bili, postawionej przez gracza rozpoczynającego, ręką w dowolnym miejscu w „strefie D”), ze wszystkimi bilami ustawionymi zgodnie z zasadami, w której zawodnicy grają na przemian, aż do zakończenia frejma.
Frame można zakończyć przez: poddanie frejma przez zawodnika podczas jego podejścia; oznajmienie przez rozgrywającego o zakończeniu, kiedy na stole pozostała tylko Czarna bila, a punkty czarnej nie mają znaczenia i jego przewaga punktowa wynosi więcej niż siedem punktów;
lub przez przyznanie frejma przez sędziego (na podstawie przepisów Części 3 Punkt 14 (c) (ii) lub lub Części 4 Punkt 2).

...........................................................................................................................................
Jeśli coś jest niezrozumiałe proszę pytać w komentarzach. ;)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz